به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از 48 ساعت برنامه‌نویسی پی‌درپی، سرانجام روز گذشته شبکه اجتماعی غیرمتمرکز جدیدی با نام آلفا (Alpha) بر بستر شبکه بلاکچین بیت‌کوین راه‌اندازی شد و یک تجربه توکن اجتماعی را برای کاربران این بلاکچین محبوب به ارمغان آورد.

این  پلتفرم که شباهت زیادی به نسخه مشابه ساخته شده بر بستر شبکه مقیاس‌پذیری اتریوم یعنی فرند-تک (Friend.tech) دارد، یک پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق توکنیزه‌سازی حضور و محتوای آنلاین خود، کسب درآمد کنند.

به عبارت دیگر، مردم می‌توانند توکن‌های مربوط به سازندگان مختلف را خریداری کنند. قیمت این توکن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و می‌توان از آنها برای دسترسی به محتوای انحصاری سازنده استفاده کرد. این تجسم دیگری از مفهوم “توکن اجتماعی” است و پروژه‌های مالی اجتماعی از این دست، غالباً به عنوان راهی برای جذب کاربران جدید به فضای رمزارزها از طریق ادغام تعاملات اجتماعی با عناصر مالی، درنظر گرفته می‌شوند.

بنیانگذار آلفا که با نام مستعار Punk3700 شناخته می‌شود و یکی از اعضای اصلی New Bitcoin City است، این پلتفرم مبتنی بر بیت کوین را “جهش بزرگ بعدی در دنیای مالی اجتماعی” معرفی کرده است. هرچند این پلتفرم تنها ظرف چند روز برنامه‌نویسی و عرضه شده است، او مدعی است که هدف از راه‌اندازی آن ارائه یک تجربه باشکوه و منحصر به فرد در زمینه تعاملات اجتماعی است.

از زمان راه‌اندازی تاکنون، هر چند دقیقه یک بار کاربران جدیدی به این شبکه می‌پیوندند که بسیاری از آنها ده‌ها یا حتی صدها هزار دنبال کننده در توییتر دارند.

شبکه اجتماعی آلفا

آشنایی با فناوری آلفا

فناوری منحصر به فرد آلفا منحصراً متمرکز بر شبکه بیت کوین نیست. به گفته موسس این برنامه، آلفا “رول‌آپی را اجرا می‌کند که شبکه بلاکچین بیت کوین، شبکه‌های مقیاس‌پذیری اتریوم یعنی پالیگان و شبکه مقیاس‌سنجی بیت ‌کوین موسوم به Trustless Computer را دربرمی‌گیرد.

در واقع، در طراحی ترکیبی آلفا، از رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (Optimistic rollups) به‌عنوان راه‌حل مقیاس‌بندی با انتقال محاسبات و ذخیره‌سازی داده‌ها به خارج از زنجیره بیت‌کوین استفاده می‌شود. شبکه مقیاس پذیری اتریوم یعنی پالیگان برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند؛ هرچند  Punk3700 معتقد است در صورت لزوم در دسترس بودن داده‌ها در نهایت می‌تواند 100% به شبکه بیت کوین متکی باشد.

این یکی از تفاوت‌های اصلی آلفا با پلتفرم فرند-تک (Friend.tech) است. این شبکه اجتماعی بر بستر شبکه بیس (Base) ساخته شده است، به طور مستقیم روی بلاکچین اتریوم قرار گرفته و امنیت شبکه را به ارث می‌برد ولی آلفا باید در جای دیگری به دنبال این راه‌حل باشد.

باب بادیلی (Bob Bodily)، مدیر عامل Bioniq، معتقد است: «در حال حاضر رول‌آپ‌ها در شبکه بیت کوین، رول‌آپ‌های واقعی نیستند، زیرا بیت کوین نمی‌تواند شواهد را تأیید کند. عدم تأیید از طرف بلاکچین بیت کوین به معنای وجود درجه خاصی از تمرکز است. وی همچنین در مورد پاسخ‌های تیم آلفا به برخی از نگرانی‌های مطرح شده در مورد پروژه می‌گوید هنوز مطمئن نیستیم که قراردادهای هوشمند مستقر در مجموعه‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM) متعلق به چه کسی است و آیا این قراردادها قابل ارتقا هستند یا تغییرناپذیر می‌باشند.

علیرغم نگرانی‌های زیادی که پیرامون شفافیت مالکیت قراردادهای هوشمند، توکنومیک پروژه و مرکزیت  99.8 درصدی عرضه 100 میلیون دلاری توکن TC در یک آدرس، مطرح شده است، باز هم راه‌اندازی آلفا نیز همانند پروتکل اوردینالز (Ordinals) و استاندارد توکن BRC-20، موجی از هیجان را در فضای بیت‌کوین ایجاد کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: decrypt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array