به گزارش ایران دکونومی، بانک مرکزی در راستای رفع مشکلات متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی که در ارائه ضامن رسمی مشکل دارند، کارت یارانه و سهام عدالت را به عنوان ضمانت پرداخت وام معرفی کرده است. این تصمیم در پی ابلاغیه جدید بانک مرکزی و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال گذشته و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اتخاذ شده است.

این طرح که سال گذشته به تصویب رسید، به دلیل عدم ضمانت اجرایی کافی نتوانست به درستی پیاده‌سازی شود. یکی از مسائل مهم، پوشش کم کارت یارانه به عنوان ضمانت وام‌های با مبالغ بالا بود. بسیاری از مخالفان این طرح معتقدند که اقساط وام‌هایی مانند وام ازدواج به مراتب بیشتر از مبلغ یارانه هستند و به همین دلیل، کارت یارانه یا سهام عدالت به تنهایی نمی‌توانند به عنوان ضامن کافی برای این وام‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی، بانک‌ها موظف شده‌اند علاوه بر کارت یارانه یا سهام عدالت، یک ضامن رسمی نیز از متقاضیان دریافت کنند.

شرایط وام ۳۰۰ میلیونی:

  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه
  • کارمزد: ۴ درصد
  • بازپرداخت: ۵ ساله
  • اعتبار حساب: سپرده‌گذاری مدت‌دار
  • ضامن: رسمی

بانک‌های ملی، سپه و رسالت به عنوان بانک‌های عامل برای پرداخت این وام معرفی شده‌اند و هر یک از این بانک‌ها شرایط خاص خود را برای متقاضیان تعیین کرده‌اند. همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده، دریافت این تسهیلات به فرایندی حداقل سه تا شش ماهه نیاز دارد.

موضوع استفاده از کارت یارانه به عنوان ضمانت وام بانکی از سال ۱۳۹۶ با بخشنامه بانک مرکزی آغاز شد. در آن زمان، بانک‌ها اعلام کردند که منابع لازم برای پرداخت وام‌های مبتنی بر یارانه را ندارند و بانک مرکزی نیز تکلیفی بر دوش شبکه بانکی نگذاشت. با این حال، وام یک میلیون تومانی برای متقاضیان در نظر گرفته شد و اقساط آن از حساب یارانه پرداخت می‌شد. همچنین، بانک کشاورزی در اواخر دهه ۹۰ به عنوان نخستین بانک در کشور، تسهیلاتی را با یارا کارت اعتباری برای کشاورزان ارائه داد. در این طرح، کشاورزانی که یارانه خود را از طریق بانک کشاورزی دریافت می‌کردند، می‌توانستند تا سقف ۵۰ میلیون ریال از این کارت برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنند.

نتیجه‌گیری:
با اجرای این طرح، بانک مرکزی تلاش دارد تا مشکلات ضامن‌گذاری برای متقاضیان تسهیلات بانکی را کاهش داده و دسترسی به وام‌های بانکی را تسهیل کند. با این حال، همچنان چالش‌هایی در زمینه ضمانت وام‌های با مبالغ بالا وجود دارد که نیازمند توجه و بررسی بیشتر است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array