به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازار ارزهای دیجیتال در سال 2023 با رهبری رمزارز اول بازار یعنی بیت کوین (BTC)، روند بهبود قابل توجهی را تجربه کرد. به دنبال رشد 160 درصدی این دارایی، بسیاری از آلتکوین‌ها نیز همین مسیر رشد را در پیش گرفتند؛ ولی این جهش در چند مورد از آنها بیش از سایرین توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است؛ چرا که در واقع برخی از آنها تا مرز نابودی کامل پیش رفته بودند ولی طی یک سال گذشته مجدداً احیا شدند.

بازگشت همه‌جانبه سولانا (SOL)

به جرات می‌توان گفت رمزارز سولانا (SOL) بزرگ‌ترین حماسه سال 2023 را رقم زده است. این دارایی دیجیتال در حالی سال 2023 را آغاز کرد که در دسامبر 2022 تا کف 8.27 دلار سقوط کرده بود. دلیل اصلی این کاهش 95 درصدی قیمت در سال 2022، تعاملات این شبکه بلاکچین با صرافی ورشکسته اف تی ایکس (FTX) بود. ولی از آغاز رالی این رمزارز تاکنون قیمت آن بالغ بر 1215 درصد افزایش یافته است که در میان رمزارزهای برتر بازار، رقمی کم‌نظیر به‌شمار می‌رود. این جهش قیمت در جفت ارز سولانا (SOL) در مقابل بیت کوین نیز از پایین‌ترین سطح چرخه یعنی 0.00004952 واحد BTC روز 5 ژوئن (15 خرداد) تاکنون 485 درصد افزایش یافته است.

نمودار قیمت روزانه رمزارز سولانا
نمودار قیمت روزانه رمزارز سولانا در برابر دلار آمریکا (SOL/USD)؛  منبع: TradingView

تحلیلگران رشد بی‌سابقه سولانا در سال 2023 را به انعطاف‌پذیری آن در بحبوحه فروش دارایی‌های صرافی ورشکسته FTX، رشد قابل ملاحظه کاربرد برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر سولانا، افزایش تقاضای بازار و فعالیت و ثبات بیشتر شبکه نسبت می‌دهند.

تاکید سولانا بر پروژه‌هایی مثل فروش تلفن‌های همراه ساگا و قابلیت‌های بهبود تجربه کاربری، کاربران و توسعه‌دهندگان جدیدی را به سمت این شبکه بلاکچین جذب کرد که در نتیجه آن، موقعیت و پذیرش آن در بازار تقویت شد.

تحلیل قیمت رمزارز سولانا (SOL)

با وجود عملکرد چشمگیر سولانا طی روزهای اخیر، نمودارهای قیمت آن چشم‌اندازی نزولی را برای این رمزارز در آغاز سال 2024 ترسیم می‌کنند. از طرفی، شاخص مقاومت نسبی (RSI) در تایم فریم هفتگی سطوح بالای 70 را نشان می‌دهد که بیانگر پتانسیل آن برای عقب‌نشینی به سمت سطوح پایین‌تر در هفته‌های آینده است. علاوه بر این، شکست در بستن کندل هفتگی بالاتر از خط فیبوناچی اصلاحی 0.5 نزدیک به تراز 132 دلار، به قدرت این سناریوی نزولی افزوده است.

نمودار هفتگی قیمت سولانا
نمودار هفتگی قیمت سولانا (SOL/USD)؛ منبع: TradingView

از آنجا که مقاومت 132 دلاری در سقوط 94 درصدی قیمت سولانا در 2022 نقش مهمی داشته است، تحلیلگران در نیمه اول سال 2024 خطری مشابه را برای آن در نظر می‌گیرند. در این حالت، هدف نزولی قیمت در حدود 40 دلار قرار خواهد داشت. با این وجود، ممکن است در نیمه دوم سال پس از لمس حمایت خط روند صعودی، رالی این ارز دوباره از سر گرفته شود. پس از این مرحله، صعود به رکورد قبلی در محدوده 265 دلار تا پایان سال محتمل خواهد بود.

رشد 1270 درصدی ترون (TRX)

در طول چرخه نزولی 2018-2020 بازار کریپتو، رمزارز ترون (TRX) بیش از 98 درصد سقوط کرد. با این حال، جفت ارز TRX/USD اکنون بیش از 1270 درصد از مارس 2020 یعنی زمانی که نزدیک به 0.0076 دلار قیمت داشت، جهش یافته است. این رقم از ابتدای سال 2023 به بیش از 100 درصد می‌رسد.

افزایش قیمت ترون با عملکرد قدرتمند آن در بخش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) همزمان شده است. کل ارزش قفل شده (TVL) در سراسر اکوسیستم ترون از نزدیک به 30 میلیون واحد TRX آوریل 2020 به بیش از 76 میلیارد واحد ترون با ارزشی در حدود 8 میلیارد دلار تا دسامبر 2023 افزایش یافته است.

علاوه بر این، ترون فعالیت‌هایی در زمینه توکن‌سوزی نیز داشته است که همزمان با افزایش قیمت، موجب کاهش عرضه فعال آن در بازار شده است. از سوی دیگر، شبکه ترون به بزرگترین بلاکچین میزبان استیبل کوین تتر (USDT) تبدیل شده و امروزه بیش از 50 درصد از کل تترهای بازار با ارزشی در حدود 49 میلیارد دلار در بلاکچین ترون جابه‌جا می‌شود.

چشم‌انداز قیمت ترون (TRX) در سال 2024

به نظر می‌رسد در تایم فریم‌های بزرگ‌تر، قیمت ترون در حال رسیدن به اوج یک مثلث متقارن غول پیکر است. بنابراین، احتمالاً در سه ماهه نخست سال 2024 شاهد نوسانات شدید قیمت این رمزارز بین خط روند بالایی مثلث (در حدود 0.108 دلار) و خط روند پایینی آن (در حدود 0.095 دلار) خواهیم بود.

نمودار هفتگی قیمت رمزارز ترون
نمودار هفتگی قیمت رمزارز ترون (TRX/USD)؛ منبع: TradingView

با این حال، مانند سایر ارزهای دیجیتال، ادامه روند قیمت ترون در سال 2024 تا حد زیادی به عوامل مهمی مانند تأیید صندوق معامله در بورس بیت کوین، هاوینگ بیت کوین در ماه آوریل و اقتصاد جهانی وابسته است. اگر قیمت ترون (TRX) در نمودار هفتگی قاطعانه بالاتر از خط روند بالایی مثلث بسته شود، ممکن است هدف 0.20 دلاری تا سال 2024 به دست آید. ولی شکست نزولی قیمت به زیر خط روند پایینی مثلث خطر سقوط قیمت به سمت 0.056 دلار، در نزدیکی خط فیبوناچی اصلاحی 0.236 و میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای را افزایش می‌دهد.

جهش 370 درصدی رمزارز آوالانچ (AVAX)

قیمت آوالانچ (AVAX) از پایین‌ترین سطح چرخه آن در سپتامبر 2023 در محدوده 8.65 دلار، تقریباً 370 درصد افزایش یافته است. این بازگشت قیمت، پس از سقوط 94.25 درصدی این رمزارز رقم خورد که یکی از بزرگترین موارد سقوط قیمت در طول بازار نزولی اخیر به‌شمار می‌رفت.

نکته جالب اینجاست که این بهبود قیمت آوالانچ (AVAX) با آزاد شدن حدود 19 میلیون رمزارز AVAX در گردش بازار در نیمه دوم سال 2023 همزمان بود. این افزایش قیمت نشان داد بازار به راحتی عرضه اضافی این دارایی را جذب کرده است.

با این وجود، معیارهای شبکه از پایین بودن نرخ تقاضا برای این دارایی حکایت دارند. به عنوان مثال، کل ارزش قفل شده (TVL) در سراسر اکوسیستم آوالانچ در ماه دسامبر به حدود 23 میلیون واحد AVAX رسیده است، درحالی که این رقم در ماه سپتامبر حدود 55 میلیون AVAX بود.

چشم‌انداز قیمت آوالانچ (AVAX) در سال 2024

ضعف در روند صعودی قیمت آوالانچ (AVAX) به خوبی در واگرایی فزاینده بین افزایش قیمت و کاهش حجم معاملات آن قابل مشاهده است. افزایش قیمت بدون وجود حجم معاملات کافی نشان‌دهنده عدم وجود نقطه اتکای قوی برای پشتیبانی از حرکات قیمت است. این وضعیت احتمالاً به این معنا است که معامله‌گران کمتری در بازار مشارکت داشته و فعالان بازار هم اطمینان زیادی به پایداری روند افزایش قیمت ندارند.

نمودار هفتگی آوالانچ
نمودار هفتگی قیمت آوالانچ (AVAX/USD)؛ منبع: TradingView

از روز 29 دسامبر (8 دی) تاکنون، روند افزایش قیمت AVAX در نزدیکی سطح فیوناچی اصلاحی 0.618 نزدیک به مقاومت 50.50 دلار متوقف شده است. به نظر می‌رسد روند اصلاحی که از سطح فیبوناچی 29.50 آغاز شده است، می‌تواند در سه ماهه اول سال 2024 ادامه پیدا کند. تداوم این روند کاهشی تا زیر 29.50 دلار هم می‌تواند قیمت آواکس را به محدوده میانگین متحرک نمایی 50 هفته‌ای نزدیک به تراز 20.16 دلار کاهش دهد که به عنوان هدف نزولی بعدی در نظر گرفته می‌شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array