رضا جمیلی با اشاره به وضعیت موجود اکوسیستم استارتاپی و نقش پررنگ بازیگران این صنعت این سوال را پرسید:《در حال حاضر به طور مشخص در وی‌سی‌ها چه چالشی می‌بینید؟》

حیدری نسب در خصوص رویکرد اشتباه شتابدهنده‌ها در گذشته اینگونه توضیح داد:《اشتباه ما در گذشته این بود که در جایگاه شتابدهنده نقش پدر و مادر استارتاپ‌ها را بازی می‌کردیم، پس از مدتی اگر استارتاپی با رشد مواجه می‌شد، گمان می‌کرد به تنهایی این موفقیت را بدست آورده است، به همین خاطر در مواجهه با سرمایه‌گذار آسیب می‌دید》. 

کاوه گودرزی در خصوص تاثیر شرایط فعلی بر فعالیت رسانه‌ای وی‌سی‌ها افزود: 《ما در ۶ ماه گذشته هیچ‌گونه فعالیت خبری نداشتیم، چون هیچ اثر مثبتی نداشت. ما تنها یک سرمایه‌گذاری داشتیم که آن را هم رسانه‌ای نکردیم》.

مدیرعامل جهش درباره محدودیت اینترنت و تاثیر آن بر کسب‌وکارها اینگونه گفت: 《بنظرم نوآوری با محدودیت در تناقض است و همه کسب‌وکارها تحت تاثیر زیان‌های آن قرار می‌گیرند. موضوع فیلترینگ اینترنت واقعا شرایط را دشوار و پیچیده کرده است و امیدوارم در سال جدید رفع شود》.

رضا الفت نسب نیز ضمن تاکید بر مطالبه‌گری در رویدادها اضافه کرد: 《در رویدادها تمرکز اصلی ما باید بر مطالبه‌گری باشد و سعی کنیم به طور جدی خواسته‌هایمان را در این نوع رویدادها مطالبه کنیم تا بتوانیم در تغییر رویکردهای نادرست تاثیرگذار باشیم》.

در جمع بندی پنل، کاوه گودرزی نیز افزود: 《در حوزه دیجیتال مارکتینگ به دلیل فیلترینگ و محدودیت اینترنت اوضاع خیلی بدی داریم و اغلب استارتاپ‌ها در حال تعدیل نیروهای خود هستند. امیدوارم که در سال جدید امیدی  در تمامی کسب‌وکارها تزریق شود تا به گونه‌ای بتواند تاثیر مثبتی برای اطرافیانمان ایجاد کند》.



سوده حیدری نسب، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره رایان توسعه پایا در پاسخ به این سوال گفت: 《در اکوسیستم نوآوری کسی که صاحب ایده‌ای باشد برای بقای خود می‌جنگد》.

بنیانگذار رایان توسعه پایا ادامه داد: 《ما با یک زیست بومی طرف حساب هستیم که هر روز در حال تغییر است. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که امروز ما سرمایه‌گذاری خطرپذیر را داریم، البته به تازگی طرحی با عنوان جهش تولید به تصویب رسیده  که به واسطه آن سرمایه‌گذار معافیت مالیاتی می‌گیرد و این نکته بسیار مثبتی است》.

سوده حیدری نسب، با اشاره به نرخ بالای مهاجرت کارآفرینان توضیح داد: 《امسال با مهاجرت بالایی از سوی بانوان مواجه بودیم، اما با وجود نیازهایی که امروز در بازار اقتصادی دیده می‌شود، همچنان حس می‌کنم ماندن و فعالیت در این اکوسیستم امیدبخش است》.

پس از آن رضا جمیلی به عنوان مدیر پنل ضمن تایید صحبت‌های حیدری نسب و با اشاره به شرایط دشوار این روزها اظهار کرد: 《ترجیح شخصی من نیز ماندن و کار کردن در شرایط فعلی است》.

کاوه گودرزی، مدیر عامل مرکز نوآوری جهش در خصوص وضعیت دشوار فعالیت در اکوسیستم استارتاپی افزود: 《 از سال ۹۵ سعی کردیم جهش را حفظ کنیم و اتفاقا از شرکت در همین رویدادها شروع شد》.

گودرزی با اشاره به وجود تفاوت کلیدی میان اکوسیستم استارتاپی با اکوسیستم نوآوری ادامه داد: 《در واقع رویداد، شتابدهنده، وی‌سی و… همگی شامل اکوسیستم استارتاپی می‌شود اما اکوسیستم نوآوری تنها صنعت را شامل می‌شود》.

مدیرعامل جهش در مورد مهاجرت نیز اینگونه توضیخ داد: 《در حال حاضر ترجیح من بر ماندن و مبارزه با شرایط فعلی است》.

رضا جمیلی، سردبیر کارنگ این سوال را مطرح کرد: 《اکنون نقش رگولاتور در اکوسیستم را چطور می‌بینید؟》

رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره کسب‌وکارهای مجازی اینگونه پاسخ داد: 《تصور من این است که دولت جدید ادبیات مشترکی با اکوسیستم استارتاپی کشور ندارد. بنظر من ما باید از اکوسیستم دولتی و نیمه دولتی جدا شویم و تنها دیدگاه خصوصی داشته باشیم》.

رضا جمیلی ضمن اشاره به افت فرآیندهای جذب سرمایه سرد نسبت به سال‌های گذشته گفت: 《دلیل سرد شدن فرآیند جذب سرمایه از دیدگاه شما چه چیست؟》

سوده حیدری نسب گفت: 《امروز دیگر سرمایه‌گذاران توهم IPO ندارند و به دنبال سودآوری نیستند، به همین علت می‌گویم به بلوغ رسیده‌ایم》.
او ادامه داد: 《سرمایه‌گذاران خطرپذیر به نسبت سرمایه‌گذاران خارجی هر روز با ریسک بیشتری مواجه هستند، چراکه شرایط مدام در حال تغییر است، 》.



جمیلی با اشاره به اشتباه بودن مهاجرت به دلیل اینکه تنها یک نجات فردی است، از پنلیست‌ها درخواست کرد که واقع‌بینانه صحبت کنند.
الفت نسب افزود: «من همچنان اعتقاد به مطالبه‌گری دارم هر چند در خیلی از مواقع رخدادها بدتر از شرایط گذشته می‌شود اما با استمرار فعالیت‌های صنفی اعتقاد بالایی دارم».

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array