به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آستین راسل، بنیان‌گذار و مدیرعامل 28 ساله کمپانی Luminar، متخصص تکنولوژی لیدار در خودروهای خودران، اخیراً به روزنامه The Wall Street Journal گفته که قصد خریدن 82% از سهام هولدینگ رسانه‌ای جهانی فوربز (Forbes) را دارد. این سهام ارزش این شرکت را به تقریباً 800 میلیون دلار می‌رساند.

بر اساس روزنامه The Wall Street Journal، سهام راسل شامل بخش باقی‌‌مانده از شرکتی است که در سال 2014 حدود 95 از سهام را به گروه سرمایه‌گذاری هنگ‌کنگی Whale Media فروخته بود. کمپانی فوربز از ماه ژوئن سال گذشته، پس از لغو پروسه ادغامش با یک شرکت دیگر، و پس از افت بازار و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به SPAC ( Special Purpose acquisition Compan -شرکت با هدف ویژه تملک)، برای فروش قرار گرفته بود.

اما کمپانی راسل، یعنی Luminar شرایط بهتری داشت. این کمپانی در سال 2021 و درست در زمانی که سرمایه‌گذاران هنوز تمایل بسیار زیادی برای خرید سهام کمپانی‌‌های حوزه تکنولوژی داشتند، به کمک SPAC (شرکت با هدف ویژه تملک) سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کرد. زمانی که کمپانی فوربز در حال لغو پروسه ادغام خود با SPAC بود، اکثریت کمپانی‌های مربوطه و فعال SPAC، سهام خود را زیر قیمت بازار معامله می‌کردند و Luminar نیز از این قاعده مستثنی نبود. زمانی که کمپانی Luminar به بازار عرضه شد، ارزشی 3.4 میلیارد دلاری داشت و حالا حدوداً 2 میلیارد دلار ارزش دارد.

ممکن است بعضی از سرمایه‌گذاران از عملکرد این کمپانی رضایت‌خاطر نداشته باشند، اما خود راسل سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه Silicon Valley Business Journal گفته بود که از نهایی کردن پروسه ادغام با SPAC هیچ پشیمانی‌ای ندارد. از دیدگاه او، گزینه جایگزین Luminar اتمام سرمایه، ورشکستی و رها شدن توسط سرمایه‌گذاران بود.

بعضی افراد نگران این هستند که آستین راسل، جوان‌ترین میلیاردر خودساخته سال 2021 به گزارش خود روزنامه فوربز، قرار است به‌زودی دقت و توجه خود را به جایی دیگر اختصاص دهد.
هم سهامداران و هم کارمندان کمپانی Luminar، از تصاحب فوربز و خریداری شدن بیشتر سهام آن توسط راسل گیج شده‌اند.

راسل

هدایت همزمان Luminar و فوربز توسط آستین راسل

با اینکه جدیداً پذیرش مسئولیت هدایت چند کمپانی در آنِ واحد در دنیای تکنولوژی رایج و متداول شده است (مثلاً ایلان ماسک یا جک دورسی)، و یا مالک میلیاردر یک کمپانی رسانه‌ای بودن مد شده است (مثل جف بزوس یا مارک بنیوف)، خریداری کمپانی فوربز، آن هم در شرایطی که بیشتر رسانه‌ها در حال تقلا برای دوام آوردن در وضعیت اقتصادی فعلی هستند، با عقل جور درنمی‌آید.

با این حال، آستین راسل از سال 2012 تمرکز خود را به Luminar اختصاص داده بود. او در همان سال از ادامه تحصیل در دانشگاه استنفورد استعفا داد و با کمک‌هزینه مالی 100 هزاردلاری از طرف سرمایه‌گذار معروف، پیتر ثیل (هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Founders Fund و درگاه پرداخت PayPal) بر روی ساختن کمپانی Luminar متمرکز شد.

بنیاد The Thiel Fellowship که در سال 2011 راه‌‌اندازی شده، نیز هم به تعداد منتخبی از دانشجویان کمک‌هزینه تحصیلی 100 هزاردلاری اعطا می‌کند تا به جای “اتلاف وقت در کلاس درس”، روی محقق کردن رویاها و ساختن ایده‌هایشان وقت بگذارند.

راسل در سال‌های بعدی از ثمره کار و تلاش خود لذت می‌برد. او در سال 2021 یک عمارت عظیم 83 میلیون دلاری در لس‌آنجلس خریداری کرد که حتی در سریال محبوب “Succession” نیز به آن پرداخته شد. بر اساس گزارشات، او حتی یک عمارت بزرگ دیگر به ارزش 10.3 میلیون دلار در وینترپاک ایالت فلوریدا، در نزدیکی ساختمان مرکزی کمپانی Luminar در اورلاندو خریداری کرد.
اما پس از اختصاص دادن تمام زمان و انرژی خود بر کمپانی Luminar در بیش از یک دهه گذشته، وقت آن رسیده که زمان خود را در دیگر حوزه‌ها نیز سرمایه‌گذاری کند.

پاول گراهام، یکی از اعضای کلیدی استارتاپ شتاب‌دهنده Y Combinator، درباره اینکه چرا ترجیح می‌دهد از بنیان‌گذاران جوان دوری کند، گفت: “بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک بنیان‌گذار جوان بیفتد، این است که استارتاپ او بلافاصله با موفقیت روبه‌رو شود.”
او ادامه داد: “اگر استارتاپ موفقی را راه‌اندازی کنید، دیگر روزهای شادی و خوشی شما به پایان رسیده و از این به بعد تمام وقت باید مشغول کار باشید.”

راسل در بیانیه خود در روزنامه The Wall Street Journal درباره دلیل و انگیزه‌اش از خرید سهام فوربز گفته است: “کمپانی فوربز، همیشه الگو و منبع الهام من بوده و هست.” او ادامه داد که قصد دخالت در عملیات و فعالیت‌های روزانه این کمپانی را ندارد، اما برای رشد و بهبود وضعیت این رسانه تلاش خواهد کرد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array