به گزارش ایران دکونومی و به نقل از «محمود کریمی بیرانوند» معاون اشتغال وزارت کار، در تابستان 1401 فاصله میان بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور 17.1 درصد بوده که نشان از نابرابری بسیار زیاد نرخ بیکاری دارد. آمار تابستان امسال نابرابری نرخ بیکاری به 7.4 درصد رسیده که 10 درصد کاهشی بوده است.

«بیرانوند» با اشاره به اینکه نابرابری نرخ بیکاری میان‌ استان‌ها رو به کاهش است افزود: «تعهد ایجاد اشتغال در سال 1402 حدود یک میلیون و 88 هزار شغل بوده است که مطابق آمار ارائه شده در سامانه رصد,937 هزار و 93 ثبت شده است. یعنی حدود 86 درصد از تعهدات ایجاد شده است.»

معاون اشتغال وزارت کار همچنین گفت: «استان‌های هرمزگان، مرکزی، سمنان، قزوین، خراسان جنوبی، بوشهر و ایلام به 100درصد تعهد خود عمل ایجاد اشتغال خود کرده‌اند. استان‌هایی که به کمترین میزان به تعهد خود عمل کرده‌اند، استان‌های چهارمحل بختیاری، سیستان و بلوچستان، قم و اصفهان هستند.»

این مقام مسئول همچنین اذعان داشت: «مرکز آمار در سال 5 بار نرخ بیکاری را اعلام می‌کند، 4 بار در فصل و یک بار سالیانه که 2 ماه پس از پایان هر سال اعلام می‌شود. زمانی که نرخ بیکاری فصلی اعلام می‌شود، نباید فصل به فصل مقایسه کرد؛ باید با همان بازه زمانی در سال قبل مقایسه شود.»

در سامانه رصد، علاوه بر درصد ایجاد شغل یک درصد صحت سنجی هم داریم که در این خصوص متوسط صحت سنجی کل کشور، 72.85 درصد است. یعنی از بین 937 هزار شغل ثبت شده در سامانه رصد حدود 674 هزار شغل به صورت دقیق صحت سنجی شده‌اند و تعهدات امسال (1402) به صورت قطعی انجام شده است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array