به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بر اساس حکم قاضی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا، آثار هنری تولید شده توسط ابزارهای هوش مصنوعی زایا شامل قانون کپی‌رایت نخواهند بود!

قاضی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا، بریل آ.هاول هفته گذشته با صادر کردن حکم قضایی اعلام کرد که آثار هنری ایجاد شده توسط ابزار هوش مصنوعی زایا شامل کپی‌رایت نخواهند بود. این حکم در واکنش به ثبت درخواست اداره کپی‌رایت ایالات متحده آمریکا صادر شده است.
مدتی پیش استفان ثالر، محقق حوزه هوش مصنوعی با ایجاد یک اثر هنری با الگوریتم Creativity Machine خود، از دادگاه خواسته بود که آثار هنری خلق شده توسط ابزار هوش مصنوعی شامل قانون کپی‌رایت شوند؛ ولی این درخواست توسط دادگاه رد شد.

براساس گزارشات، ثالر چندین بار تلاش کرده بود تا تصویر خود را به‌عنوان یک “اثر هنری” متعلق به “خالق دستگاه Creativity Machine ” در اداره کپی‌رایت ایالات متحده آمریکا ثبت کند اما در نهایت این تلاش‌ها همگی به شکست منجر شدند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی زایا در برابر هنرمندان

بعد از رد درخواست ثالر توسط اداره کپی‌رایت ایالات متحده آمریکا در سال گذشته، او ادعا کرد که این رد درخواست “خودسرانه، بی‌قاعده و کاملاً برخلاف قانون” است؛ اما قاضی هاول چنین نظری نداشت.
در حکم قضایی صادر شده توسط قاضی هاول نوشته شده که قانون کپی‌رایت شامل آثار هنری‌ای که “در غیاب حضور دست انسان‌ها” ساخته شده‌اند نخواهد شد و “حضور و مشارکت انسان‌ها در خلق آثار هنری، اعم از محتواهای متنی، بصری و غیره؛ شرط اصلی دریافت کپی‌رایت است”.

به همین دلیل، تصویر ساخته شده الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفان ثالر تحت پوشش قانون کپی‌رایت قرار نخواهد گرفت.

هوش مصنوعی
تصویری از “اثر هنری” خلق شده توسط استفان ثالر

هرچند قاضی هاول در جلسه دادگاه اظهار کرد که “انسان مدرن به مرزهای جدیدی در رابطه با قانون کپی‌رایت نزدیک شده است”؛ با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی زایا و کاربردی مانند DALL-E و Stable Diffusion، بسیاری از هنرمندان برای خلق آثار هنری خود به این سیستم‌ها اتکا می‌کنند.
حتی کمپانی‌های بزرگی مانند مارول نیز از این ابزار برای خلق بخشی از پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند. تیتراژ جدیدترین مینی‌سریال این کمپانی با عنوان Secret Invasion باعث بروز اختلاف‌نظرهای بسیاری در میان هنرمندان شده بود.

قاضی هاول گفت در چنین شرایطی، این سؤال به‌وجود خواهد آمد که “چه میزان مشارکت انسانی برای ثبت کپی‌رایت برای آثار هنری ایجاد شده با هوش مصنوعی لازم خواهد بود؟”؛ سؤالی که جنجال‌های بسیار زیادی را در جامعه تولیدکنندگان محتوا و هنرمندان به‌وجود آورده است.
زیرا الگوریتم‌های هوش مصنوعی همگی براساس دیتاست‌های عظیمی شامل آثار دیگر افراد تعلیم داده شده‌اند!

استفان ثالر به حکم صادر شده توسط دادگاه اعتراض کرده و تیم حقوقی او قصد پیگیری‌های بیشتر را دارند. هنوز مشخص نیست که سرنوشت کپی‌رایت آثار هنری ایجاد شده توسط هوش مصنوعی به کجا برسد؛ اما اخیراً شکایات بسیاری علیه این تکنولوژی ثبت شده است.
مدتی پیش سارا سیلورمن و دو نویسنده دیگر از کمپانی‌های OpenAI و متا به دلیل استفاده غیرقانونی از نوشته‌هایشان به‌منظور تعلیم مدل‌های زبانی این دو کمپانی شکایت کرده بودند.

همچنین چندی پیش اتفاق مشابهی میان روزنامه نیویورک‌تایمز و کمپانی OpenAI افتاده بود. پس از مذاکرات بی‌نتیجه میان این روزنامه معتبر و OpenAI، نیویورک‌تایمز تصمیم گرفته از چت‌بات ChatGPT به‌دلیل استفاده غیرقانونی و بدون مجوز از داده‌های خود و نقض قانون کپی‌رایت و حق مالکیت معنوی شکایت کند.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array