در سال گذشته، تخصیص ارز برای واردات خودروهای چینی و آیفون‌های رفرش‌شده باعث بروز مشکلاتی در تامین ارز برای ترخیص ماشین‌آلات تولیدی شد.

به گزارش ایران دکونومی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۵ میلیارد دلار از کل ۶۸ میلیارد دلار ارز تخصیصی کشور را به حوزه‌های مختلفی همچون خودرو و موبایل اختصاص داد. این تخصیص نادرست باعث شد که واردات ماشین‌آلات تولیدی به دلیل کمبود ارز مختل شود، در حالی که بازار کشور مملو از آیفون‌های بازسازی‌شده و خودروهای چینی است.

طبق گزارش‌ها، از سهمیه ارزی تعیین‌شده برای این وزارتخانه، تنها در ۸ ماه نخست سال بیش از ۳۱ میلیارد دلار مصرف شد، که این موضوع باعث افزایش محدودیت‌ها و فشار بر تولیدکنندگان شد. یکی از معضلات اصلی در این حوزه، مصرف ارز برای واردات آیفون‌های بازسازی‌شده است، که ارزش واقعی آن‌ها تا ۲۰۰ دلار کمتر از نسخه‌های نو است.

همچنین در شرایطی که تولید داخلی با مشکل تامین ماشین‌آلات مورد نیاز روبرو است، موانع گمرکی و بوروکراسی اداری باعث شده که ماشین‌آلات صنعتی همچنان در مرزها معطل بمانند. در همین حال، منابع ارزی کشور صرف واردات محصولات غیرضروری می‌شود که مشکلات بخش تولید کشور را دوچندان کرده است.

منبع : تسنیم

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array