محمدرضا حقیری، دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار است. از سال ۹۹ وارد دنیای توسعه‌دهندگی هوش مصنوعی شد و پس از آن به صورت تخصصی در زمینه بینایی ماشین و پردازش تصویر فعالیت دارد.

مانی از کجا آغاز شد؟

در سال ۱۴۰۰ پس از آشنایی با دوستی در شبکه‌های اجتماعی، به هوش مصنوعی زایا Generative AI علاقمند شدم و مطالعات لازم را در این زمینه انجام دادم. پس از انجام مطالعات و مطالعه تعداد زیادی از مدل‌ها و مقالات مرتبط با موضوع تولید تصویر، شروع به توسعه مدلی مبتنی بر معماری Stable Diffusion کردم (عرضه عمومی این معماری در تابستان ۱۴۰۱ بود). در نهایت در بهار ۱۴۰۲، نتیجه توسعه و مطالعه شد پلتفرمی به نام مانی.

مانی چیست و چه خدماتی دارد؟

مانی پلتفرمی مانند Dall-E  یا Midjourney است که می‌تواند ایده‌ها یا افکار شما را به تصویر تبدیل کند. شما متن ورودی خود را به زبان انگلیسی یا فارسی وارد کرده و سپس تصویری متناسب با متن ورودی دریافت می‌کنید.

ایده مانی از کجا آمد؟

در سال ۱۴۰۰ در فصل زمستان، دوستی به نام امیر، آثاری که با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی تولید می‌کرد را به اشتراک می‌گذاشت. پس از پرس و جو از امیر، از کانسپت و ایده کلی خوشم آمد و سپس به دنبال مطالعه هرچه بیشتر این بخش از AI رفتم. پس از مدتی با ظهور پلتفرم‌هایی مانند لئوناردو یا میدجرنی، بر آن شدم تا این پلتفرم را به شکل یک کسب و کار درآورم و سرانجام هم در بهار ۱۴۰۲ به شکل یک استارتاپ درآمد.

مدل درآمدی شما چیست؟

از طریق فروش پکیج‌های اعتباری

چطور تیم تشکیل دادید و چه تخصص‌هایی در تیم دارید؟

تیم مانی متشکل از یک‌نفر است، فقط خودم، که برنامه‌نویس و مهندس هوش مصنوعی هستم.

آینده هوش مصنوعی را در ایران چطور می‌بینید؟

همانطور که در چند ماه گذشته، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ در دنیا به سمت استفاده از ابزارهای هوشمند و به‌خصوص هوش مصنوعی زایا رفته‌اند، در ایران نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد؛ چرا که هوش مصنوعی در حال حاضر، یک پارادایم شیفت برای کسب و کارها و مفاهیم مرتبط با کسب و کار است. به هرحال بخواهیم یا نخواهیم، مجبور به پذیرش هوش مصنوعی در کسب و کار خود خواهیم بود.

هوش مصنوعی به کسب و کار افراد کمک خواهد کرد تا فرآیندها را تسریع بخشیده و هوشمندانه‌تر کار کنند. همین امر باعث کاهش و بهبود هزینه‌های سازمان خواهد شد و تمامی سازمان‌ها اعم از خصوصی، خصولتی و دولتی مجبور به پذیرش این ترند جدید خواهند بود.

از چالش‌های مسیرتان بگویید!

کمبود منابع مورد نیاز برای آموزش و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی و همچنین قیمت بالای GPU در بازار داخلی نسبت به خارج. گذشته از این امر، تحریم بودن از سمت پلتفرم‌هایی مانند Google Cloud و HuggingFace (که زیرساخت هوش مصنوعی ارائه می‌دهند) و مهم‌تر از همه، فیتلر بودن بسیاری از منابع آموزشی این زمینه.

برنامه توسعه‌تان چیست؟

گسترش ابزارهای هوش مصنوعی در سایر جوانب هنر و فرهنگ، از نخستین برنامه‌های مانی در آینده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری :