به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، یک کمپانی هنگ‌کنگی به دلیل فریب خوردن کارمندش توسط تکنولوژی Deepfake (جعل عمیق) مبلغ 25 میلیون دلار را از دست داد. این کارمند مالی توسط یک تماس ویدیویی حرفه‌ای که چهره همکارانش را با تکنولوژی Deepfake جعل و بازسازی کرده بود؛ فریب خورده و این مبلغ را پرداخته است.

رسانه‌های محلی هنگ‌کنگ با ارجاع به اطلاعات رسمی منتشر شده توسط پلیس در روز یکشنبه اعلام کردند که تعدادی کلاهبردار موفق شدند مبلغ 25 میلیون دلار را با سوءاستفاده از تکنولوژی Deepfake به‌دست آورند. این کلاهبرداران با فریب دادن یک کارمند مالی شاغل در شعبه هنگ‌کنگ یک کمپانی چند ملیتی توانستند این مبلغ هنگفت را به‌سرقت ببرند.

کلاهبرداری هوشمندانه با تکنولوژی Deepfake!

کمتر از یک ماه قبل و در ژانویه 2024، یکی از کارمندان بخش مالی این کمپانی پیامی از یکی از همکاران خود دریافت کرده بود. به گفته رسانه‌ها، این پیام از طرف مدیر ارشد مالی شعبه بریتانیای این کمپانی چند ملیتی برای کارمند مذکور ارسال شده است؛ اما بعدها مشخص شد که این پیام توسط کلاهبرداران و به‌منظور سوءاستفاده از دسترسی این شخص به او ارسال شده است.
سپس کارمند مالی مذکور با مدیر ارشد مالی شعبه بریتانیا و دیگر کارمندان این بخش در یک جلسه گروهی (تماس ویدیویی) آنلاین حاضر شد؛ اما واقعیت اینجاست که چهره تمام افراد حاضر در این جلسه آنلاین توسط تکنولوژی Deepfake جعل و بازسازی شده بودند!

براساس دستورالعمل‌های به‌اشتراک‌گذاشته شده توسط مدیر ارشد مالی “جعلی”، کارمند مذکور بیش از 200 میلیون دلار هنگ‌کنگی (معادل 25.6 میلیون دلار آمریکا) را به چندین حساب بانکی مختلف در هنگ‌کنگ منتقل کرده است. این مبلغ هنگفت جمعاً در طی 15 تراکنش جداگانه به حساب‌های مجزا واریز شده است.

دیپ فیک

لزوم تصویب قوانین هوش مصنوعی

پلیس هنگ‌کنگ هیچ اشاره‌ای به نام کمپانی قربانی و یا کارمندان فریب‌خورده نکرده است. به گفته مقامات رسمی، کلاهبرداران با جعل و بازسازی افراد حاضر در این جلسه آنلاین گروهی به کمک تکنولوژی Deepfake موفق شدند این عملیات را انجام دهند. برای بازسازی صورت این افراد از ویدیوها و فایل‌های صوتی موجود از آنها سوءاستفاده شده است!
همچنین به تأیید پلیس، کارمند قربانی هیچ‌گونه‌ همکاری‌ای با این کلاهبرداران نداشته است و صرفاً در این ماجرا فریب خورده است. به گفته رسانه‌های محلی هنگ‌کنگ، با اینکه هنوز هیچ‌یک از این کلاهبرداران دستگیر و یا شناسایی نشده‌اند، اما روند تحقیقات هنوز ادامه دارند.

تکنولوژی Deepfake و پتانسیل سوءاستفاده‌ از آن، یکی از بزرگترین نگرانی‌های جامعه جهانی هستند. اخیراً یک خواننده معروف هالیوودی طعمه این حملات شده بود و تصاویر نامناسبی از او در فضای توییتر (X) و تلگرام پخش شده بودند.

این مسئله به‌قدری واکنش‌ها را برانگیخت که کاخ سفید در بیانیه‌ای رسمی خواستار این شد که هرچه‌سریع‌تر قوانین مناسب برای کنترل تکنولوژی هوش مصنوعی و استفاده مسئولانه از آن تصویب شود. همچنین بسیاری از مقامات دولتی رسمی در سراسر دنیا خواهان این هستند که یک قانون فدرال برای مبارزه با محتواهای ساخته شده با Deepfake تصویب شود.

محتواهای Deepfake به‌شدت واقعی به‌نظر می‌رسند، اما در حقیقت جعلی و دروغین هستند. رئیس کمپانی مایکروسافت در اواخر بهار امسال گفته بود: “ما باید برای جلوگیری از تغییر و دستکاری محتواهای واقعی چاره‌ای بیندیشیم. هدف نهایی کلاهبرداری به‌وسیله تکنولوژی Deepfake، چیزی به جز فریب دادن افراد و سوءاستفاده از آنها نیست”.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array