به گزارش ایران دکونومی، از ظهر امروز و با کاهش تنش‌های سیاسی، قیمت‌ها در بازار طلا، ارز و سکه کاهش یافته است. فعالان بازار ارز می‌گویند که از ساعاتی پیش، حجم عرضه افزایش یافته و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

قیمت دلار که روز گذشته به میانه کانال 61 هزار تومان رسیده بود، اکنون به کف کانال 60 هزار تومان رسیده است. برخی کارشناسان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند که دلار تا پایان معاملات امروز به کانال 59 هزار تومان نیز بازگردد.

در بازار سکه نیز کاهش قابل توجهی مشاهده می‌شود. قیمت سکه که دیروز به نزدیکی کانال 48 میلیون تومان رسیده بود، اکنون به میانه کانال 46 میلیون تومان بازگشته و با قیمت 46 میلیون و 200 هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین، قیمت هر گرم طلای 18 عیار که دیروز وارد کانال 4 میلیون تومان شده بود، امروز با کاهش به کانال 3 میلیون تومان برگشته است و در حال حاضر هر گرم طلای 18 عیار با قیمت 3 میلیون و 960 هزار تومان معامله می‌شود.

فعالان بازار ارز و طلا معتقدند که با افزایش عرضه و “لفظ فروش” در بازار، روند نزولی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود. این تغییرات در حالی رخ داده که از روز جمعه و با افزایش حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و انتشار اخبار منفی سیاسی، بازار ارز و طلا دچار افزایش قیمت شده بود.

این واکنش بازار طلا و ارز به تنش‌های سیاسی، روندی معمول است؛ به طوری که هرگاه بحران‌های سیاسی شدت می‌گیرد، شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازارها هستیم. اما همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز تجربه شده است، این افزایش‌ها دوام چندانی ندارند و با کاهش تنش‌ها، بازار به ثبات می‌رسد.

نمونه‌ای از این وضعیت در زمان شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز رخ داد. قیمت دلار همزمان با شهادت هنیه به 62 هزار تومان رسید، اما طی چند روز به کانال 58 تا 59 هزار تومان بازگشت.

با فروکش کردن خبرهای منفی اخیر، این بار نیز بازار ارز و طلا به وضعیت عادی بازگشته و قیمت‌ها شروع به کاهش کرده‌اند.

کارشناسان اقتصادی بارها به مردم هشدار داده‌اند که در زمان نوسانات شدید از هرگونه معامله خودداری کنند. به گفته آن‌ها، نوسان‌گیران اصلی‌ترین برندگان چنین روزهایی هستند، در حالی که مردم عادی بازنده این نوسانات خواهند بود. این موضوع در نیمه اول سال جاری نیز مشهود بوده، چرا که بازار ارز با وجود بحران‌های سیاسی مکرر، بازدهی منفی 3 درصدی داشته است.

در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شده بود که در بازار معامله واقعی انجام نمی‌شود و خریداران و فروشندگان در قیمت‌های بالا تمایلی به معامله ندارند.

با وجود شش بحران بزرگ در سال جاری، از جمله ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، قیمت دلار همچنان بین کانال 59 تا 60 هزار تومان در نوسان است.

فعالان بازار ارز معتقدند که حضور به موقع بانک مرکزی در بازار می‌تواند نوسانات ارزی را مدیریت کند، همان‌طور که در ماه‌های گذشته نیز توانست با مدیریت درست از تلاطم‌های بازار بکاهد.

منبع : تسنیم

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array