به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت هوش مصنوعی Stability AI با انتشار یک پست وبلاگی، مدل هوش مصنوعی مولد جدید خود را معرفی کرده است که Stable Diffusion 3 Medium یا SD3M نام دارد و به گفته این شرکت، «پیچیده‌ترین مدل تولید تصویری» است که تاکنون ساخته شده است. با وجود چنین ادعای بزرگی، ظاهراً تنها چیزی که این مدل هوش مصنوعی را از سایر نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، ساخت تصاویری عجیب‌وغریب و ترسناک از انسان است. نمونه تصاویر که کاربران با کمک این ابزار ساخته و منتشر کرده‌اند، به خوبی نشانگر این ادعا است.

هوش مصنوعی Stability AI

خروجی بحث‌برانگیز هوش مصنوعی Stability AI

مدتی پیش که Stability AI  برای اولین بار از مدل Stable Diffusion 3 Medium رونمایی کرد، مدعی شد محصول جدید این شرکت، نقطه عطف بزرگی در روند تکامل مدل‌های هوش مصنوعی مولد است. طبق توضیحات این شرکت، مدل جدید SD3M  تصاویری با جزئیات، رنگ و نور استثنایی ایجاد می‌کند و تاحدامکان خروجی آن در زمینه ساخت تصویر چهره و دست انسان بهبود یافته است

با این حال، PetaPixel با انتشار تصاویر ساخته شده با این مدل که کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل ایکس و ردیت به اشتراک گذاشته‌اند، گفت برخلاف وعده‌های متعدد Stability AI، دست، بدن و چهره انسان‌ در تصاویر این ابزار به شکل کم‌سابقه‌ای درهم‌ریخته و عجیب هستند. در گزارش PetaPixel آمده است که برخی کاربران فقط توانسته‌اند از پرامپت‌های آماده این مدل تصاویر قابل قبولی ایجاد کنند. این کاربران مدعی هستند این مدل هوش مصنوعی حتی قادر به درک پرامپت‌های ساده‌ نبوده و نمی‌تواند تصویری متناسب با درخواست کاربر ارائه کند.

در یکی از این تصاویر، SD3M  چهره دختری را با جزئیات درست ترسیم کرده است، ولی انگشتان دست او غیرعادی هستند.

هوش مصنوعی Stability AI

یا حتی در تصویری دیگر می‌بینیم که این مدل بدون داشتن درک درستی از آناتومی بدن انسان، موجودی عجیب و غریب خلق کرده است که هیچ شباهتی به انسان ندارد! این درحالی است که در همین تصویر جزئیات مربوط به موی زن یا فضای اطراف آن به شکل کم‌نظیری رعایت شده است. برخی معتقدند تصاویر ساخته شده با این مدل هوش‌مصنوعی می‌تواند زمینه سوءاستفاده و انجام کارهای غیراخلاقی را فراهم کند.

هوش مصنوعی Stability AI

لازم به ذکر است که اکثر مدل‌های هوش مصنوعی به طور کلی در ساخت دست انسان عملکرد ضعیفی دارند و محققان سعی دارند با راهکارهای جدید خود این کاستی را به‌حداقل برسانند. از سوی دیگر، متن‌باز بودن مدل‌های Stable Diffusion  این امکان را فراهم کرده است که توسعه‌دهندگان مختلف بتوانند با ابتکارات خود، عملکرد این هوش مصنوعی را بهبود ببخشند.

منبع: petapixel

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array