به گزارش ایران دکونومی، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به 88 میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت 16.8 درصدی نسبت به سال گذشته، در حالی رخ داده است که 51 درصد خانوارهای تهرانی مستأجر هستند. این خانوارها علاوه بر تحمل تورم 45 درصدی اجاره‌بها، برای خرید خانه باید حدود 48 سال در انتظار بمانند.

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، این مدت انتظار نتیجه سیاست‌های اشتباه، رکود در تولید مسکن و افزایش تورم است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بیش از 7 میلیون نفر در کشور برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند، اما تنها 1.8 میلیون نفر حائز شرایط نهایی برای دریافت این مسکن اعلام شده‌اند.

تحلیل وضعیت بازار مسکن و نقش دولت چهاردهم

افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، علاوه بر دشوار کردن شرایط زندگی برای مردم، تأثیرات قابل‌توجهی بر ساختار اقتصادی خانوارها گذاشته است. طبق آمارهای موجود، 50 درصد هزینه‌های خانوارهای تهرانی تنها صرف مسکن می‌شود. این رقم بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است که طبق گزارش سازمان ملل متحد، 30 درصد از درآمد خانوار باید صرف مسکن شود.

یکی از چالش‌های اساسی دولت چهاردهم، ارائه راه‌حل‌های کارآمد برای کاهش قیمت مسکن و بهبود وضعیت مستأجران است. این در حالی است که اقدامات مؤثری در گذشته انجام نشده و بسیاری از خانوارهای تهرانی قدرت خرید مسکن متری 88 میلیون تومانی را ندارند. حال باید دید آیا دولت جدید می‌تواند سیاست‌های بهتری اتخاذ کند یا همچنان این بحران ادامه خواهد داشت.

منبع : ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array