به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از مدت‌ها تلاش و تقلا، درنهایت کمپانی گوگل به‌عنوان بازنده دادگاه ضدانحصاری کمپانی بازی‌سازی اپیک‌گیمز شناخته شد.

در روز دوشنبه (دیروز)، هیئت‌منصفه دادگاه تصمیم گرفت رای دادگاه ضدانحصاری علیه کمپانی گوگل را به نفع کمپانی بازی‌سازی اپیک‌گیمز صادر کند. این رای انقلابی ممکن است درنهایت بر عملکرد فروشگاه‌های اپلیکیشنی مانند گوگل‌پلی اثرگذار بوده و آینده متفاوتی را برای نحوه ادامه فعالیت آنها رقم بزند.

رای یکپارچه و متحد این دادگاه، روند سه‌ساله پیگیری‌های قانونی و قضایی پرونده میان این دو کمپانی را به اتمام می‌‌رساند.

دادگاه گوگل

شکست گوگل در این دادگاه تبعاتی به‌همراه خواهد داشت

کمپانی Epic Games (اپیک‌گیمز) سازنده بازی آنلاین محبوب Fortnite، برای اولین بار در سال 2020 از کمپانی گوگل شکایت کرده بود. اپیک‌گیمز ادعا داشت که فروشگاه اپلیکیشن این غول تکنولوژی قوانین فدرال و ضدانحصاری ایالت کالیفرنیا را نقض کرده است.

پرونده قانونی کمپانی اپیک‌گیمز تنها اولین قطعه از این دومینوی بزرگ و جنجالی به‌حساب می‌آید. این شکایت باعث شد که توسعه‌دهندگان کوچک و بزرگ از سراسر جهان علیه سازوکارهای انحصارطلبانه این کمپانی عظیم اقدام کرده و زبان به اعتراض بگشایند. جنگ اپیک‌گیمز علیه گوگل و اپل حول محور بازی محبوب این کمپانی، Fortnite می‌چرخد.

علی‌رغم جنجال‌های به‌وجودآمده بر سر اپ‌استور و گوگل‌پلی، بازی آنلاین Fortnite تقریباً در تمام پلتفرم‌های نرم‌افزاری به‌صورت رایگان در دسترس همه کاربران است. کمپانی اپیک‌گیمز باور دارد که هردوی این کمپانی‌های بزرگ با اجبار کردن کاربران به استفاده از سیستم‌های پرداختی درون‌برنامه‌ای (در اپ‌استور و گوگل‌پلی) و دریافت سودی چشمگیر، قوانین ضدانحصاری آمریکا را زیرپا می‌گذارند. معمولاً اپل و گوگل برای پاسخگویی به شکایات کاربران در این مورد، بحث نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی کاربران را پیش می‌کشد.

تقریباً چند هفته پیش و در طی برگزاری همین دادگاه، کمپانی گوگل اعتراف کرده بود که زمانی‌که کاربران سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای تصمیم به خرید و یا تمدید اشتراک خود از طریق سیستم‌های خود این کمپانی داشته باشند؛ اسپاتیفای ملزم به پرداخت هیچ‌گونه کارمزدی به گوگل نمی‌باشد.
همچنین درصورتی‌که این خرید و یا تمدید اشتراک از طریق زیرساخت‌های گوگل صورت بگیرد، اسپاتیفای تنها ۴% کارمزد به این غول تکنولوژی پرداخت می‌کند؛ درحالی‌که نرخ کارمزد مصوب برای دیگران معمولاً ۱۵% است!

منبع: Tech crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array